
Najprv sa budeme chvíľu venovať konštrukcii lichodbežníka. Vlastne dáme dohromady naučené rysovanie z geometrických diktátov a zápis či rozbor konštrukcie, ktorý sme robievali pri konštrukcii trojuholníkov a rovnobežníkov. Naučíme sa aké druhy lichobežníkov poznáme podľa veľkosti strán či veľkostí vnútorných uhlog. Potom si zopakujeme čo je to obvod štvoruholníka a prečo je to v lichobežníku veľmi podobne. Vysvetlíme si orečo je vzores pre výpočet obsahu lichobežníka taký aký je. Všetko precvičíme na pracovných listoch.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 42705

Už sme vo ôsmej triede a vieme rysovať trojuholníky, rovnobežníky, vypočítať obvod a obsah rovnobežníkov. Chýba nám trojuholník a lichobežník. V tomto článku sa vrhneme na trojuholníky - ostrouhlé, tupouhlé, pravouhlé, rovnoramenné, rovnostranné i rôznostranné či ich kombinácie.
Zopakujeme si všetko, čo sme sa o trojuholníkoch už učili. Len pre osvieženie pamäti. Viem, že to viete.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 53719

O chvíľu začne nový školský rok. A ja s ním aj s mojimi ôsmakmi. Ako prvé učivo máme robiť na matematike celé čísla. Nuž som strávila pár dní prázdnin prípravou na tieto hodiny.
Dúfam, že to takto lepšie zvládneme. Čo si povieme v škole, to si môžu prečítať aj tu a pozrieť na videách. Tí, čo chýbajú sa už nebudú môcť vyhovárať, že si nevedeli nájsť učivo v edupage, že zabudli heslo... Už len, nech si nezabúdajú zošity, perá, farbičky a rysovacie pomôcky.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 31529

Na konci siedmeho ročníka počas voľna-nevoľna sme so siedmakmi opakovali rysovanie rovnobežníkov. Veď v geometrických diktátoch sme ich vlastne rysovali od piatej triedy. Vtedy sme si zopakovali rysovanie kolmíc a naučili sa narysovať rovnobežky dvomi pravítkami i v spolupráci s pravítkom s ryskou. Vždy si spomeniem ako sme so starými pravítkami spolu s niekoľkými deťmi hrali akési divadielko a rysovali na tabuli rovnobežky, kolmice. Jeden žiak predstavoval lineár, jeden pravítko, jeden kriedu. Diktovala som malým hercom čo majú robiť a režírovala čo a ako. Celkom dobre sme sa zabavili. V triednej skupine majú doteraz natočené video pre spomienku i pomoc.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 5613

V deviatom ročníku pri zaznamenávaní funkčnej závislosti - grafy priamej a nepriamej úmery - sa začíname so žiakmi orientovať aj v lineárnych funkciách. Robíme akúsi prípravu na strednú školu, kde už veľmi rýchlo prechádzame do kvadratických funkcii a rovníc.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 3033

Som z toho ročníka, čo od prvej triedy prešiel tzv. množinovou matematikou. Nedám na ňu dopustiť. Naučila som sa veľa, učivo pekne na seba nasledovalo, predmety si podávali medzi sebou informácie. Na matematike sme sa naučili, docvičili na fyzike alebo chémii vo vyšších ročníkoch. Zobrazením na množinách sme získavali predstavivosť.
Keď som začala učiť, už nebola množinová matematika. Chvíľu bolo také akési medziobdobie. Potom som narazila na výborné knižky p. Repáša a Černeka. Vtedy som začala učiť aj na prvom stupni - zoznámila som sa s prekladom kníh Kittlera aj originálom a neskôr s knižkami Berovcov.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 5813

Keď som chodila do školy, kombinatorika - kombinácie, variácie a permutácie s opakovaní či bez opakovania, sme sa učili až na strednej - a to hneď riešiť vzorcami. Keď som začala učiť, začala som som nachádzať príklady s malými číslami, s peknými obrázkami, ktoré som využívala už u detí na prvom stupni. Bolo krásne vidieť, keď sme vyfarbovali Aničky, ktoré si mohli obliecť to alebo to - ako si deti hľadajú svoj vlastný systém čím začnú a čo bude nasledovať, aby sa nepomýlili a vykreslili všetko. Dnes zase presne tie isté úlohy posúvame až do piateho ročníka. Je to škoda. Dieťa na prvom stupni je na tieto vyfarbovacie úlohy vhodnejšie. Tam sa aj jednoduchšie spájajú predmety, keďže ich väčšinou učí jeden učiteľ. My sme kedysi tieto úlohy robievali aj na výtvarnej. Podobne ako osovú a stedovú symetriu.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 5428