V deviatom ročníku pri zaznamenávaní funkčnej závislosti - grafy priamej a nepriamej úmery - sa začíname so žiakmi orientovať aj v lineárnych funkciách. Robíme akúsi prípravu na strednú školu, kde už veľmi rýchlo prechádzame do kvadratických funkcii a rovníc.
My si dnes na pár úlohách zopakujeme zakreslenie bodov v ortogonálnej sústave. V sústave, ktorú vlastne poznáme z geografie. Kedy sme v škole určovali polohu miesta pomocou rovnobežiek a poludníkov. Napríklad: 48°08′38″S ; 17°06′35″V je poloha Bratislavy. Čo znamená, že Bratislava sa nachádza približne na 48-mom stupni severnej šírky a približne na 17-tom stupni východnej dĺžky. Dnes nám túto polohu ukáže aj mobil a GPS.
Podobne v rámci roviny máme priamky, ktoré nazývame os x a os y. Sú navzájom na seba kolmé. Ich priesečník nazývame počiatkom súradnicového systému a jeho polohu určujeme ako [0,0]. Každý bod v rovine má teda dve súradnice. Pričom prvá súradnica je vyjadrenie polohy voči osi x a druhá súradnica je vyjadrenie voči osi y. Prečo? Tak to kedysi určili. Ber to ako fakt. Chceš si to zapamätať? Nuž potom preto, lebo x je skôr v abecede ako y.
Zakresľujeme a čítame súradnice zakreslených bodov
https://www.youtube.com/watch?v=wG01QNm9hP4
Počítame dĺžku úsečky alebo vzdialenosť dvoch bodov zakreslených v súradnicovom systéme
https://www.youtube.com/watch?v=NwjMEw7MfpQ
https://www.youtube.com/watch?v=IF7ydHfUGDM
Pár pracovných listov či šablón na docvičenie
Úvod do zakresľovania funkcie do grafu
https://www.youtube.com/watch?v=ITUZw4Jt5Iw
https://www.youtube.com/watch?v=E8xtiIRADvg
Zakresľujeme lineárne funkcie do grafu
https://www.youtube.com/watch?v=ZCheuXNlEWg
https://www.youtube.com/watch?v=YCrSMjR1Yxs
https://www.youtube.com/watch?v=Lk0JVTM9M5o
https://www.youtube.com/watch?v=3SA6SJA2U-w
https://www.youtube.com/watch?v=I7VQ4LDw-xg
https://www.youtube.com/watch?v=dL7dcNlLkvI
Od Matykára
https://www.youtube.com/watch?v=_iIrqKFnAaY