V siedmom ročníku sa učíme povrch a objem kocky a kvádra, prípadne pravidelného štvorbokého hranola. Najprv si kocky a kvádre narysujeme vo voľnom rovnobežnom premietaní. Naučíme sa rozlíšiť nadhľad a podhľad ľavotočivý aj pravotočivý. Pripomenieme si premenu jednotiek dĺžky a obsahu, vysvetlíme si premenu jednotiek objemu v metrickej miere a jej prepojenie na dutú mieru. Prejdeme výpočtami podľa vzorcov, celé učivo ukončíme zaujímavými slovnými úlohami.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 26907
Percentá sú inou formou zapísané zlomky. Aj preto sa na začiatku a vo väčšine mechanických výpočtov i slovných úloh budeme opierať o vedomosti z učiva o zlomkoch. Pre označenie percent budeme používať znak lomenej čiary s dvomi krúžkami, ktorý sa používa rovnako
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 2989
Stavby z kociek sú učivom, s ktorým sa žiaci stretávajú od škôlky postupne vo všetkých ročníkoch. Vždy s nejakou nadstavbou. Najprv počítajú kocky na stavbe, stavajú podľa nákresu či postupného popisu, neskôr určujú v akom pomere sú rôzne farby kociek na stavbe či akú časť tvoria. V štvrtom ročníku už zakresľujú stopu, či pôdorys aj kótovaný pôdorys.
V piatej triede všetko zhrnieme.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 6259
Pytagorova veta je asi najznámejšie učivo z matematiky. Dokonca aj herci si jej názov pamätajú, aj keď nie celkom v správnych súvislostiach.
Akýmsi exaktným spôsobom túto vetu či jej znenie používali už starovekí Egypťania niekoľko tisíc rokov pred Pytagorasom či indiánske kultúry. Pytagorejci všetky popísané situácie svojimi predchodcami zoskupili a popísali. Dali im systém.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 5062
Najprv si zopakujeme zakresľovanie zlomkov do obrázkov a zapisovanie zlomkov z obrázkov, ktoré sme riešili na konci štvrtej a aj v piatej triede. Vyriešime si pár slovných úloh kreslením. Potom si zakreslíme zlomky na číselnú os, čo sme si už tiež kedysi trochu načrtli. Pokračovať budeme porovnávaním a usporiadaním zlomkov, prejdeme krátenie a rozširovanie, násobenie aj delenie súčet aj rozdiel. Na záver sa pozrieme na slovné úlohy.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 11291
V školskej matematike sa stretávame s témou stavanie kociek. Nie, pre deti to nie je úplne neznáme. Veď väčšina z nás sa doma ako dieťa či v škôlke hrala s kockami. Stavali sme veže a hrady. V škole to už je trochu iné.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 3015
S osovoou súmernernosťou v štvorcovej sieti sa stretávame už v predškolskom veku. Najviac sa asi rozširuje v druhom ročníku kde sa prelína do výtvarnej výchovy. V histórii vlastne obe súmernosti ľudia obkukali tieto javy z prírody. Najprv sa v dejinách s osovou súmernosťou stretávame pri úprave veľkých okien či oblúkových dverí. Stredová symetria sa začala používať ešte skôr. Okolo ohniska, ktoré tvorilo stred sa symetricky stavali obydlia. A podobne.
V piatom ročníku si učivo rozšírime a zmatematizujeme. To, čo si teraz ukážeme zase využijete vo vyššom ročníku na fyzike pri šošovkách. Aj preto je vhodné si látku veľmi dobre precvičiť.
Na obrázku vidíte prácu jednej piatačky.
- Detaily
- Napísal: Silvia Bodlákova
- Kategória: Tipy pre školákov
- Návštevy: 10688