Keď som chodila do školy, kombinatorika - kombinácie, variácie a permutácie s opakovaní či bez opakovania, sme sa učili až na strednej - a to hneď riešiť vzorcami. Keď som začala učiť, začala som som nachádzať príklady s malými číslami, s peknými obrázkami, ktoré som využívala už u detí na prvom stupni. Bolo krásne vidieť, keď sme vyfarbovali Aničky, ktoré si mohli obliecť to alebo to - ako si deti hľadajú svoj vlastný systém čím začnú a čo bude nasledovať, aby sa nepomýlili a vykreslili všetko. Dnes zase presne tie isté úlohy posúvame až do piateho ročníka. Je to škoda. Dieťa na prvom stupni je na tieto vyfarbovacie úlohy vhodnejšie. Tam sa aj jednoduchšie spájajú predmety, keďže ich väčšinou učí jeden učiteľ. My sme kedysi tieto úlohy robievali aj na výtvarnej. Podobne ako osovú a stedovú symetriu.
Začíname so štvrtáčikmi a piatačikmi kreslením a vyfarbovaním. Zvyčajne pracujeme s menšími číslami a menším množstvom kombinácii, aby sme mohli riešenie získať vo vhodnom čase kreslením a vyfarbením.
videá
https://www.youtube.com/watch?v=FwDaXSVvGCU&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=76YZXDwlWTI&t=70s
Úlohy
1. Máme doma 5 ozdobných tanierov, ktoré chceme uložiť na poličku v kuchyni vedľa seba. Koľkými spôsobmi to môžeme urobiť? (720)
2. Ako by sa zmenil počet možností, ak by sme vedeli, že dva taniere medzi nimi sú rovnaké? (zmenší sa)
videá
https://www.youtube.com/watch?v=BuCitK7uvfA
https://www.youtube.com/watch?v=rhcdEjeIwZ4
https://www.youtube.com/watch?v=5JccMbtPEmk
Úlohy
1. Na poličku chceme položiť štyri knižky, z ktorých sú dve dvojdielný román na pokračovaie, preto tieto knižky chceme mať uložené vedľa seba a to v poradí 1. a 2. diel. Koľko máme možností usporiadať knižky na poličke? (24)
2. Eliška si vybrala na posteľ 2 nohavice, 2 sukne, 3 tričká a 1 šaty. Koľko má možností ako sa môže Eliška obliecť? (13)
3. Simon má rád zelenú, žltú a čiernu farbu. Všetko oblečenie má v týchto farbách. Keď išiel ráno do školy, obliekal si rolák, rifle a botasky. Koľkými spôsobmi sa mohol inak obliecť, ak nesmel byť oblečený celý v jednej farbe? (12)
videá
https://www.youtube.com/watch?v=3kJzKswP0cM
https://www.youtube.com/watch?v=-WS7eaHkAOc&t=271s
Úlohy
1. Koľkými rôznymi spôsobmi môžeme vytvoriť 4-miestny PIN kód z číslic 7 a 9? (16)
2. V cukrárni ponúkajú tzv. kopčekovú zmrzlinu. Podvečer už mali len vanilkovú, pistáciovú a čokoládovú. Jarko dostal peniaze, aby si mohol kúpiť dva kopčeky. Koľko mal možností na výber na kúpu zmrzliny? (9)
videá
https://www.youtube.com/watch?v=oX4-0uDmy_I&t=9s
https://www.youtube.com/watch?v=S5ZtKu2grow&t=279s
Úlohy
1. Na volejbalovom turnaji sa zúčastnilo 6 družstiev a hrali systémom každý s každým aj s odvetou. Koľko zápasov sa odohralo na tomto turnaji? (30)
2. Na šachovom turnaji bolo 8 hráčov, ktorí sa rozdelili do skupiny A a B po 4 hráčov. V každej skupine hrali proti sebe systémom každý s každým aj s odvetou. O víťaza už hrali len víťazní hráči zo skupín bez odvety. Koľko zápasov sa odohralo na turnaji? (25)
videá
https://www.youtube.com/watch?v=5LdizJZ9R9Q&t=108s
https://www.youtube.com/watch?v=uX-smxonsFg&t=30s
Úlohy na zopakovanie
1) Z písmen mena VERA vytvorte všetky štvorpísmenové slová bez opakovania písmen. Koľko ich je?
2) V skautstkom oddieli je 12 detí. Koľkými spôsobmi môžeme vybrať z tejto skupiny trojčlenné družstvo na súťaž? Ako sa zmení počet možností, ak vieme, že jeden v družstve musí byť veliteľ?
3) Urči počet všetkých trojciferných čísel, ktoré môžeme vytvoriť z číslic 2, 3, 6, 0. Koľko je z nich deliteľných tromi?
4) Nakresli si na papier štyri body do tvaru obdĺžnika. Koľko priamok by si mohol nakresliť týmito štyrmi bodmi? Koľko polpriamok by si mohol narysovať týmito bodmi? Koľko úsečiek by si mohol narysovať týmito bodmi?
5) Na volejbalovom turnaji sa osem družstiev rozžrebovalo na dve skupiny A a B. V každej skupine hrali systémom každý s každým. Potom víťazi z každej skupiny hrali o zlato a striebro jeden zápas, druhí z každej skupiny o bronz a tzv. zemiakovú medailu jeden zápas. Koľko zápasov sa odohralo na turnaji?
6) Na pretekoch sa zúčastnilo 6 pretekárov. Hneď na začiatku jedného diskvalifikovali pre pokazenie štartu a v polovici behu sa jeden vzdal. Koľkými spôsobmi sa môžu umiestniť zvyšní pretekári na stupni víťazov?
Pracovné listy na vytlačenie nájdete v našej sekcii kombinatorika https://www.dobre-napady.sk/pre-skolakov/hrame-sa-s-cislami/category/116-kombinatorika
Videá pána Zvolenského na zopakovanie
https://www.youtube.com/watch?v=NXnjR-qxBD0
https://www.youtube.com/watch?v=9ADPTSyCyzs
Videá pána Malocha
https://www.youtube.com/watch?v=GTTt8naCVSQ