V tejto kapitole sa budeme venovať štvorcu, obdĺžniku a pravouhlému trojuholníku. Najprv si zopakujeme obvod z prvého stupňa, potom budeme počítať a vyfarbovať štvorce v štvorcovej sieti podľa pokynov a nakoniec sa naučíme vypočítať obsah štvorca, obdĺžnika a pravouhlého trojuholníka. Načrtneme si aj ako počítať obsah zložitejších geometrických útvarov zložených zo štvorca, obdĺžnika a trojuholníka. Vypočítame jednoduché slovné úlohy.
Nezabudni si pribaliť ku zošitu a peru rysovacie pomôcky, farbičky a štvorčekovú podložku alebo štvorčekový papier.
Zopakujeme si obvod štvorca na videu https://www.youtube.com/watch?v=pstZqQGy1Ww
Zopakujeme si obvod obdĺžnika na videu https://www.youtube.com/watch?v=w2nZ1ApYl9w
Pridáme si aj staro-nové jednotky dĺžky, ktoré sa učili ešte naši starí rodičia a v zahraničných učebniciach ich tiež nájdete. Preto, ak budete behať po internete a nájdete ich tam, už budete vedieť čo predstavujú.
Počítame počet vyfarbených štvorcov v geometrických tvaroch v štvorcovej sieti
Vyvodzujeme si štvorcové jednotky
Na úvod obrázok aké poznáme a používame jednotky obsahu alebo im tiež hovorievame jednotky plochy či výmery. Pod obrázkom si na pracovných listoch vysvetlíme aké majú vzťahy a prečo.
V škole budeme asi najčastejšie používať centimetre štvorcové cm2.
Na vymeriavanie plochy bytu, záhradnej chatky sa zvyčajne používajú metre štvorcové m2.
Na vymeriavanie plochy lesa pri požiari či vodnej hladiny znečistenej ropou zvyčajne požívame kilometre štvorcové km2.
Les alebo pole či pozemok alebo záhradu môžeme vymeriavať v ároch a alebo hektároch ha.
Ak má nejaký útvar veľké rozmery ako napríklad pozemok, dom, les... zvyčajne nehovoríme o obsahu plochy, ale o výmere plochy.
Vyvodzujeme si vzorec pre obsah štvorca a obdĺžnika
Ukážeme si na pracovných listoch. Najprv obsah všeobecne v štvorcovej sieti a potom štvorca a obdĺžnika už len zadaním.
Obsah je časť roviny a označujeme ju veľkým tlačeným S.
Vyvodzujeme si vzorec pre obsah pravouhlého trojuholníka
Ukážeme si na pracovných listoch. Najprv obsah všeobecne v štvorcovej sieti a potom už len zadaním.
Pre zopakovanie odporúčame videá
https://www.youtube.com/watch?v=PqcpZeMSTrE (odporúčame zosíliť zvuk pre toto video)
https://www.youtube.com/watch?v=MdAXLF-zyNs
https://www.youtube.com/watch?v=ESRRgQi_uYc
https://www.youtube.com/watch?v=g4YDkg-4MLc&t=72s
https://www.youtube.com/watch?v=IA_t6-7X3PE (odporúčame zosíliť zvuk pre toto video)
1.Vypočítajte obsah obdĺžnika s rozmermi 4 m a 120 dm v cm2.
2. Vypočítajte obsah štvorca s rozmerom 16 m v dm2.
3. Aké rozmery v celých centimetroch môžu mať obdĺžniky, ktorých obsah je 18 cm2.
4. Aké rozmery v decimetroch má štvorec, ktorého obsah je 49 dm2.
5. Pozemok v tvare obdĺžnika má rozlohu 200 m2. Dĺžka pozemku je 20 m. Aký široký je pozemok v metroch?
6. Námestie jednej obce má tvar štvorca s rozmerom 520 m. Akú plochu v metroch štvorcových má toto námestie?
Videá pána Zvolenského
https://www.youtube.com/playlist?list=PLOG7WaUWUouXKn7wYE6mTLo0gIEFlbG79
Pre tých, čo chcú viac
https://www.youtube.com/watch?v=WKImegY5w9M
https://www.youtube.com/watch?v=TOdj6PWJJrI
https://www.youtube.com/watch?v=tNIrgwCRTvg
Videá zo ZŠ Nábrežie mládeže Maximilián Maloch
https://www.youtube.com/watch?v=hOcCGiHYkKM
https://www.youtube.com/watch?v=WRNg4My0c18
https://www.youtube.com/watch?v=f__-iMi5fH0
https://www.youtube.com/watch?v=aRxSp12CEK0
https://www.youtube.com/watch?v=Cgpxp5Sn-RY