Spomínate si? V lete som písala pár riadkov ako sa venujeme na matematike praktickým projektíkom. Zrazu deti zisťujú, že to nie je len CTRL+C a CTRL+V. Je to naozaj činnosť a výsledky a pozorovania musia zakresliť a zapísať a prepočítať. No a v neposlednom rade, pracujú v skupine a musia sa dohodnúť.
Nuž a práve toto je na podobných úlohách na matematike pre mojich žiakov najťažšie. Musia to ozaj urobiť sami.
praktickosť - technika
-
Nakrájali sme jabĺčka na plátky hrúbky asi 3 - 5 mm. Boli takí vtipálkovia, čo to chceli merať po nakrájaní. Nakrájané jabĺčka sme odvážili.
-
Podonášali sme z domu mriežky, ktoré bývajú v rúre. Niečo sme pri robení poriadku našli aj u školníka, ktorý nám pohotovo vyrezal aj pekné obdĺžniky z králičieho pletiva zabudnutého v kúte skladu. Na mriežky sme poukladali papier na pečenie - dvojmo. Na papier sme poukladali vedľa seba jabĺčka. Prikryli jednou vrstvou vylisovaného papiera na pečenie. A nechali sušiť do rána.
-
Ráno sme jabĺčka pootáčali a znova sušili. Na konci vyučovania zase pootáčali a sušili do rána. Trvalo to dva dni.
-
Jabĺčka boli usušené. Teraz sme ich znova odvážili.
-
Úloha: Koľko percent vody sa odparilo z jabĺčok? Obsahujú ešte sušené jabĺčka vodu?
finančná gramotnosť
Úloha: Koľko sme zaplatili za jabĺčka v obchode? Koľko eur si musíme pýtať za 200 g jabĺčok, ak ich chceme predávať so ziskom 25 % na školských vianočných trhoch? Ako sa zmení záverečná cena, ak si pripočítame za prácu na každého žiaka, čo krájal jabĺčka a sušil 10 eur a na baliaci materiál na 200 g budeme počítať 50 centov?
štatistika a rysovanie grafu
Úloha: Sú naše jabĺčka s takouto cenou predajné? Overte doma u rodičov a starých rodičov či susedov. Opýtajte sa minimálne 5 ľudí. Toto sme potom zapísali do tabuľky za celú triedu a nakreslili - narysovali kruhový diagram: kúpil by som si; nekúpil by som si; neviem povedať.
V podstate celý projekt by sme mohli zaradiť medzi námety k výuke podnikania a tvorbe marketingového plánu.
Čo som písala o praktickej matematike v lete?
https://www.dobre-napady.sk/magazin/1830-prakticka-matematika