Podobná veta sa opakuje dnes dookola v každej relácií či článku o reforme školstva. Naozaj nám to prinesie reforma? Učím s prepájaním súvislostí od kedy som začala robiť ako študentka gymnáziá krúžky. Či neskôr na vysokej, keď sme chodievali na prax na školy. 

Moje úlohy, čo som tvorila a pomáhala tak deťom, ktorým to v škole išlo ťažšie, mali aj pozitívne aj negatívne hodnotenie. Vtedy sa o poruchách učenia, či lenivých deťoch nehovorilo ani sme ich nevnímali. Boli deti, ktoré sa učili radi alebo deti, ktoré sa snažili. Áno, bolo to pred viac ako tridsiatimi piatimi rokmi. Dnes vnímam situáciu inak. Aj napriek tomu sa snažím - na informatike aj musím - vymýšľať úlohy, ktorými motivujem a zaujmem deti. 

Čo sme zažili za posledné týždne s piatakmi a štvrtákmi na informatike? Učíme sa pracovať so štandartnou a vedeckou kalkulačkou a vyhľadávať na internete. Využila som skúsenosti s úlohami z matematiky, ktoré začali vznikať pred viac ako dvadsiatimi rokmi. Mierne upravila a? A vznikli úlohy, ktoré Vám teraz ponúkam. 

   

 

Zážitok z hodiny informatiky minulý týždeň

Aj dnes - ako už tretí týždeň - na informatike s piatakmi (skúšam aj s jednou skupinou u štvrtáčikov) pracujeme s kalkulačkami v počítači. Minulý týždeň sme riešili úlohy pomocou štandartnej kalkulačky. Počítali číselné výrazy s prioritou matematických operácií. Bola som nekompromisná. A samozrejme riešili krížovky, ktorých tajničku tvoril názov webovej stránky eshopu nejakej slovenskej firmy. (Matematické príklady som nedávala veľmi zložité - išlo o použitie kalkulačky, orientovanie sa v tabuľkách, ale za dominantné som považovala vyhľadávanie.) Potom si stránku otvorili a hľadali na stránke odpovede na mnou zadané úlohy. Vlastne sme sa učili ako sa orientovať na stránke podľa obsahu... Nebáli sa prezerať dlhšie, kým nájdu, čo majú. Nechceli sa len učiť naspamäť.
Naozaj som sa dozvedela množstvo zaujímavých odpovedí či názorov. Napríklad. "Pani učiteľka a kde mám hľadať adresu firmy, kde adresu výroby?" "Skús v kontaktoch!" "Prečo práve tam?"
No a dnes. Dnes som im ukázala vedeckú kalkulačku. Zistili, že výrazy sa dajú počítať aj jednoduchšie. Ukázali sme si aj ako deliť so zvyškom pomocou funkcie MOD, aby si v budúcnosti vedeli skontrolovať úlohu z matematiky. Pokračovali sme v pracovných listoch.
Nuž a čo sa nestalo!
 
 
Pozrite si fotografiu, kde dieťa vyhľadáva na mape v koľkých krajinách sveta má slovenská firma kamenné predajne. Prvý žiak, ktorý na šiestej hodine vyriešil krížovku a dostal sa k tejto úlohe na pracovnom liste mal takto krásne vyobrazenú mapu na vyhľadávanie. Zhruba o päť minút sa k úlohe dostali ďalší dvaja. A!? Stránka nedostupná! ERROR! Ďalší žiak, ktorý bol veľmi zabratý do práce, nevnímal, čo sme hovorili, že asi na stránke niečo robia, si stránku proste otvoril a...?! Stránka bola úplne zmenená. Spravili tam iný spôsob vyhľadávania - žiaľ - z môjho pohľadu úplne neprehľadný na rozdiel od predošlého. Posielam link, aby ste mohli posúdiť. https://www.novesta.sk/sk/nstockists
Vtedy jeden vykríkol. "AHA! Tak preto nám vždy hovoríte, aby sme ku zdrojom z internetu písali dátum a čas. Všetko sa môže zmeniť za päť minút."
Ak sa pýtate, že som vyhľadávaním na slovenských eshopoch - firmách, ktoré vyrábajú u nás na Slovensku, robila propagáciu firmám. Áno, máte pravdu. A urobila som to naschvál! Dnes množstvo ľudí nakupuje na eshopoch. Tak nech sa učia orientovať na nich. A? A čo je zlé na propagácii slovenskej výroby a podpory domácich firiem? Aspoň zistia čo máme doma.
"Pani učiteľka, majú predajňu aj v Holandsku, kde študuje moja sestra. Ona si tam kúpila tenisky. To vážne? V Holandsku si kúpila tenisky zo Slovenska?"

   riešenie

riešenie