s menšími školákmi alebo aj s predškolákmi. Áno, ak sa dieťaťu venujeme od mala, zvláda niektoré úlohy aj v predškolskom veku či na začiatku prvej triedy. Rozhodne odporúčame takéto kreslenie začať najneskôr od konca prvej triedy. Je to tiež jeden zo spôsobov ako budovať priestorovú predstavivosť. Možno sa aj učiť trocha kresliť.
Prekresľovanie obrázkov v štvorcovej sieti je veľmi vhodné pre deti, ktoré sa necítia, že vedia nakresliť voľnou rukou obrázok. Pre deti, ktoré trápi, že pri maľovánkach vybočia z časti plochy, ktorú majú vymaľovať. Sú vhodné na kreslenie pre deti, ktoré musia cvičiť niekoľko minút či hodín denne s prekrytým okom. Sú vynikajúcim pomocníkom pre tréning jemnej motoriky a trpezlivosti.
Osobne si myslím, že úlohy je potrebné začať riešiť na začiatku prvej triedy. Mám na mysli obrázky, ktoré môžete nájsť na našom webe medzi maľovánkami na tomto linku https://www.dobre-napady.sk/omalovanky/prekresli-podla-predlohy alebo medzi pracovnými listami pre predškolákov https://www.dobre-napady.sk/pre-deti/pracovne-listy-pre-predskolakov. Dieťa si buduje priestorovú predstavivosť a vo vyšších ročníkoch na informatike vie porozumieť prečo sa obrázok po zväčšení v rastrovom editore rozpixeluje alebo pri zmenšení sa niektoré čiary či body stratia. Na matematike v šiestej triede lepšie rozumie úlohám typu: "Koľkokrát sa zväčší obsah obdĺžnika ak jeho rozmery zväčšíme dvakrát?" Či neskôr podobné úlohy pri výuke objemu kocky a kvádra. Teda pri zväčšovaní či zmenšovaní telies vo ôsmej a deviatej triede.
Konštruktívne myslenie, dodržiavanie postupov či postupností krokov môžeme učiť deti tiež maľovaním či kreslením v štvorcovej sieti. My, čo sme išli od prvej triedy množinovou matematikou a boli sme vlastne prvé dva ročníky, ktoré sa tak učili, sme robili podobné úlohy od prvej triedy na matematike. Dnes to nazývame akési programovanie na papieri a využívame tieto príklady v tretej triede na informatike ako prípravu na programovanie v Code.
Tí, čo máte doma kreatívne založené dieťať či dieťa, čo rado skladá puzzle a Lego, či zvažujete pre svoje dieťa osemročné gymnázium, určite Vám odporúčam riešiť takéto úlohy od mala. Výrazne sa týmito úlohami buduje priestorová predstavivosť, ktorej vývoj podľa psychológov končí okolo desiateho roku života. Na našej stránke nájdete viacero takýchto úloh a výsledkom budú aj pekné obrázky, nielen geometrické tvary. Alebo Vás možno zaujme vyfarbovanie štvorčekov v štvorcovej sieti dobre-napady.sk/pre-skolakov/pracovne-listy/citanie-s-porozumenim-pre-druhakov?start=60#&gid=1&pid=3 alebo https://www.dobre-napady.sk/pre-skolakov/pracovne-listy/citanie-s-porozumenim-pre-tretiakov?start=20#&gid=1&pid=19
Odporúčame ešte pozrieť linky
https://www.dobre-napady.sk/pre-skolakov/pracovne-listy/citanie-s-porozumenim-pre-tretiakov?start=40
https://www.dobre-napady.sk/omalovanky/prekresli-podla-predlohy?start=20